De første 10 dage i Tanzania

Udgivet af Flemming Hansen

Når man har været i Tanzania mange gange før, er det både let og svært at vende tilbage. Let, fordi man kende mange ting og arbejdsgange; svært, fordi man på den måde bliver kastet direkte ud i arbejdet igen uden særlig meget tid til lige ’at falde til’ igen. Vi rejste jo lidt pludselig til Danmark d. 27. marts og har altså været væk i næsten et halvt år.

Turen gik fint, selvom det er lidt besværligt at skulle bruge mundbind 17 timer i træk. Til gengæld har vi nu fået opholdstilladelse, og derfor gik det ret tjept igennem pas- og immigrationskontrol. Ingen problemer i tolden, som bare lyste vores ting igennem. Efter 1½ døgn i Dar es Salaam, hvor Vivi og Bent Houmaa-Jørgensen tog fint imod os (teamlederparret Agerbo var på ferie i Danmark), var vi på vej med taxa til Iringa, hvor vi bor nu. Det lyder voldsomt med en 11 timers tur i taxa, men det ville have været noget dyrere, hvis vores egen gamle DLM-bil skulle være kommet fra Iringa til os.

Huset stod, som vi havde forladt det på den gamle danske skolecompound, og havemanden havde passet haven fint. De første dage gik med at hilse på folk, og få pakket kufferter og storbagage ud. Sidstnævnte er 8 flyttekasser med ting, som man kan tage med ved udrejse. Den var jo egl. sidste efterår, men af forskellige bureaukratiske årsager her i landet, kunne det først lade sig gøre at få bagagen ind i landet nu. Ritha er kommet langt med at få det på plads, men helt er vi ikke nået i mål endnu …

Dejligt at møde gamle missionærkolleger og nye volontører i byen.

På fjerdedagen var jeg til samtale med stiftskontoret i byen, dels for at hilse på, dels for sammen med kirkens ledere at tale om de kommende aktiviteter. Det handler bl.a. om de bibel- og ægteskabskurser, som vi så småt begyndte på sidste år, og og som jeg vil skrive meget om senere. Men fx også noget om den kommende årlige missionærkonference, som finder sted udenfor Iringa i næste måned. Stiftet skal orienteres og vi har også indbudt biskoppen til at være med en aften. Vi glæder os over det praktiske og åndelige fællesskab med stiftet her i byen.

På sjettedagen (i onsdags) havde jeg så mine første timer på Ilambilole bibelskole for kvægnomader, som ligger knap 40 km udenfor Iringa. Jeg fortsatte min gennemgang af Romerbrevet (samt Esajas om fredagen). Det var decideret skønt at være tilbage i klasseværelset. De 18 elever, som er meget forskellige både i forhold til åndelig udvikling og skolegang, tog imod mig med åbne arme (og albuehilsen-afstand). Men skolen og undervisningen vil jeg også skrive mere om senere.

Den 7. – 12. oktober skal vi som sagt have den årlige konference. Ritha og jeg udgør – sammen med vores datter og svigersøn på Kiabakari bibelskole i Nordtanzania – komiteen for den, så der har været en hel del ting at tage stilling til og forberede, men vi ser frem til konferencen.

I går var vi ude og snakke med dem på stedet, hvor det skal foregår lidt udenfor Iringa sammen med nogle af volontørerne, som står for børneprogrammet på konferencen. Konferencen er helt sikkert en af årets højdepunkter for de 23 voksne og 8 børn, som LM pt. har her i landet. Vi får besøg af både generalsekretær (som også er missionsleder) og missionskonsulent fra Danmark; Søren Skovgaard Sørensen og Christian Lund Pedersen. Sådan en konference er et mix af bibeltimer, foredrag og drøftelser samt en masse snak, samvær, afslapning og opladning.